دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • سامانه‌ها
  • راهنماها و دستورالعمل‌ها
  • پایگاه‌های اطلاعاتی
  • گزارش‌ها
  • محتواهای آموزشی
  • سوالات متداول



Scopus
ISI Web of science
Google Scholar
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام



publons (ResearcherID)
ORCID
ResearchGate
Mendeley
Semantic Scholar
Microsoft Academic
سایر پایگاه‌ها

درباره علم‌سنجی

 | تاریخ ارسال: 1396/3/1 | 

براساس تعریف‌های بسیاری که از علم‌سنجی (Scientometrics) مطرح شده است علم‌سنجی را می‌توان تجزیه و تحلیل کمی و تا حد امکان کیفی فرایند تولید، توزیع و استفاده از اطلاعات علمی و عوامل مؤثر بر آن و توصیف، تبیین و پیش‌بینی این فرآیند به منظور برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، اعتلا و آگاهی و آینده‌نگری علمی و پژوهشی در ابعاد فردی، گروهی، سازمانی و بین‌المللی دانست. وجود واژۀ “سنجشی” در پایان حوزه‌های سنجشی نظیر علم‌سنجی از آن حاکی است که سنجش، بخشی از کارهای این حوزه را تشکیل می‌دهد پرایس از جمله بزرگان این حوزه معتقد است که سنجش تنها بخش محدودی از فعالیت‌های علم‌سنجی را تشکیل می‌دهد در واقع این حوزه رسیدن به ارزیابی را دنبال می‌کند.

با توجه به سرچشمه اصلی ظهور علم‌سنجی و همچنین براساس دامنه مفهومی که صاحب نظران و پیشگامان علم‌سنجی بر آن صحّه گذارده‌اند، علم‌سنجی بیش از هر چیزی برای ارائه خدمت به سیاست علم تولد یافته است و همین نکته، اصلی‌ترین فلسفه وجودی آن را تشکیل می‌دهد و دامنه آن را از سایر حوزه های مرتبط، وابسته و سنجشی جدا می‌کند. علم‌سنجی یکی از متداول‌ترین روش‌های ارزیابی فعالیت‌های علمی و مدیریت پژوهش است. بررسی کمّی تولیدات علمی،‌ سیاست‌گذاری علمی،‌ ارتباطات علمی دانش پژوهان و ترسیم نقشه علم، برخی از موضوعات این حوزه‌اند. در علم‌سنجی، ارتباطات علمی و شیوه‌های تولید، اشاعه و بهره‌گیری از اطلاعات علمی به روش غیرمستقیم و با بررسی منابع و مآخذ آنها ارزیابی می‌شود.


دفعات مشاهده: 4062 بار   |   دفعات چاپ: 290 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر